سبد خرید خالیست

22 قانون تغییر ناپذیر برند

 

برای پایدار ماندن در بازار فشرده و پر رقابت امروزی، به یک نام تجاری معتبر نیاز است. اما سوال این است که چطور و چگونه؟

برای تثبیت نام تجاری، ساده کردن تئوری های پیچیده و کلی در بازاریابی، بسیار موثر است که با استفاده از این 22 قانون ساده به دست می آید، همانند:

قانون اختصار: توسعه نام تجاری با تمرکز در حوزه فعالیت

قانون واژه: نفوذ نام تجاری در فکر مصرف کننده

قانون تابعیت: استقبال از رقبا به منظور ایجاد یک نام تجاری قوی

 

برند و قوانین برندینگ

برندسازی برای رسیدن به نام نیک در اشل‌های بزرگ مانند جهان کار بسیار سخت و زمان بری است. برندسازی نیازمند سال‌ها مطالعه، مشتری مداری و تأثیر مطلوب در جامعه است. یک برند یک شبه ساخته نمی‌شود و نیازمند سال‎‌ها تلاش و فعالیت است. داستان خیلی از برندهای معتبر جهان همچون مک‌دونالد، پپسی یا آدیداس نشان از مسیر پرپیچ‌وخم این فرآیند است که خیلی از کسب‌وکارها در میانه‌ی آن شکست می‌خورند. «ال ریس» و «لورا ریس» متخصصان حوزه‌ی برندسازی برای داشتن یک برند شناخته شده بیست و دو قانون طلایی و کلیدی معرفی کرده‌اند. آن‌ها بر این باور هستند با رعایت این قوانین می‌توان به برندی جهانی و ماندگار در ذهن مخاطب دست یافت که عبارت‌اند از: 

  • قانون گسترش (توسعه)
  • قانون اختصار
  • قانون معروفیت
  • قانون تبلیغات
  • قانون واژه
  • قانون اعتبار
  • قانون کیفیت
  • قانون طبقه‌بندی
  • قانون نام
  • قانون افزایش خطوط ضمیمه
  • قانون تبعیت
  • قانون اسم عام (ژنریک)
  • قانون شرکت
  • قانون زیر زنجیره‌ها
  • قانون هم‌خانوادگی
  • قانون شکل
  • قانون رنگ
  • قانون حدومرز
  • قانون ثبات
  • قانون تغییر
  • قانون فناپذیری
  • قانون یکتایی

در  اینجا ما قصد نداریم کل کتاب را برای شما بیاوریم و توضیح بدهیم. هدف ما معرفی کتاب و خلاصه ای از بخش های آن است که شما را تحت تاثیر قرار داده تا در کنار فعالیت تجاری از این امر مهم غافل نشوید و در کنار کسب و کار خود به این مقوله اهمیت بدهید.

و اما نکات مهم: 

قدرت یک نام تجاری، با میزان نفوذ آن در عمل خرید یک مخاطب معین می شود. اما نام تجاری ای که بر روی بسته بندی کالا قرار گرفته است، با نام تجاری ای که در ذهن افراد تثبیت شد، متفاوت است.

قانون گسترش (توسعه)

قدرت یک نام تجاری، نسبت معکوس با گسترش آن دارد. 

توضیح: به اسنپ بیندیشید. چه چیزی بلافاصله ذهن شما را به خود مشغول می سازد؟ تاکسی اینترنتی؟ بله درست است. اما این مجموعه واقعا چه چیزی است؟ جایی نبوده که ورود نکرده باشد به نظر شما درست است؟ از اسنپ فود گرفته تا اسنپ مارکت و … درست است شاید در کوتاه مدت توسعه پیدا کرده و بخش بزرگی از بازار را بدست آورده باشد اما در بلند مدت برند خود را نابود خواهد کرد و در آینده برندهایی با تمرکز بر همین فعالیت ها گوی سبقت را از این مجموعه خواهند گرفت. اگر چه گسترش تجارت می تواند به فروش بیشتری در کوتاه مدت منجر شود، اما کاملا مخالف مفهوم تثبیت یک نام تجاری است. اگر مایلید که نام تجاری با نفوذی را در ذهن مصرف کننده تثبیت کنید، ناگزیر از محدود کردن آن هستید، نه گسترش آن. در درازمدت، گسترش بی رویه ی شما، موجب کاهش قدرت و تضعیف تصویر ذهنی نام تجاری تان خواهد شد.

زمانی که نام تجاری خود را بر روی کالاهای متعددی می گذارید، این نام، قدرت و نفوذ خود را از دست می دهد.

 

ادامه دارد …

 

Visits: 32