سبد خرید خالیست

فاکتور اصلی رتبه‌ بندی سایت در گوگل

فاکتورهای رتبه بندی گوگل به معیارهایی گفته می‌شود که گوگل برای ارزیابی صفحات وب و به‌منظورِ رتبه‌ بندی آن‌ها استفاده می‌کند. این فاکتورهای رتبه بندی گوگل می‌توانند مربوط به محتوای سایت، تکنیک‌های پیاده‌سازی، سیگنال‌های کاربران، مشخصات بک‌لینک و یا هر ویژگی دیگری باشند که به موتور جست‌و‌جو مرتبط می‌شوند.

راه‌های محک سایت شما در دسکتاپ

حدودا 200 فاکتور برای رتبه بندی سایت‌ها توسط گوگل شناسایی شده است که به سه دسته‌‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

  1. فاکتورهای رتبه ‌بندی گوگل off-page: فاکتورهایی که سایت شما را در سایت‌های دیگر بررسی می‌کند؛ مثل بک‌لینک‌ها.
  2. فاکتورهای رتبه ‌‌بندی گوگل on-page: فاکتورهایی که مربوط به کیفیت محتوا و کلمات کلیدی سایت شما هستند.
  3. فاکتورهای رتبه‌ بندی گوگل تکنیکال: فاکتورهایی که به جنبه‌های تکنیکی و عملکردی سایت مرتبط می‌شود.

فاکتورهای رتبه‌بندی تکنیکال

سرعت سایت و صفحات: گوگل هم مثل بسیاری از ما، از سایت‌های کم‌سرعت بیزار است؛ به همین علت، سریع لود شدن یک سایت جزء مولفه‌های اساسی در سئوی تکنیکال محسوب می‌شود. اگر صفحات سایت شما در زمانی بیش از حد طولانی بارگزاری شوند، نرخ پرش یا همان bounce rate سایت به‌شدت افزایش یافته و این مسئله روی رتبه‌بندی گوگل تاثیر منفی می‌گذارد. همه‌ی کاربران انتظار دارند زمانی‌که وارد سایت می‌شوند، سریعا به درخواست‌هایشان پاسخ داده شود و اگر این اتفاق نیفتد، سایت را ترک می‌کنند و سراغ سایت‌های دیگر می‌روند. ابزارهای زیادی مثل GTmetrix وجود دارند که به شما کمک می‌کنند سرعت سایت خود را بسنجید.

لینک‌های داخلی: یکی دیگر از فاکتورهای تکنیکال برای رتبه بندی گوگل، لینک‌های داخلی سایت هستند. این لینک‌ها به آنالیز و ایندکس‌گذاری اطلاعات سایت توسط ربات‌های گوگل کمک می‌کنند. منظور از لینک‌های داخلی، لینک‌هایی هستند که در خود سایت بوده و به دیگر صفحات سایت اشاره می‌کنند. این لینک‌ها ساختار سایت را محکم‌تر و منظم‌تر کرده و به موتور جست‌و‌جو امکان می‌دهند تا ساده‌تر بتواند آنچه ‌دنبالش می‌گردد را در سایت پیدا کند. یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد لینک‌های داخلی سازمان یافته، استفاده از تقسیم‌بندی محتوایی است.

فاکتورهای رتبه‌‌بندی on-page

کلمات کلیدی هدفمند: کلمات کلیدی در مرکز استراتژی‌ سئوی موثر یک سایت قرار دارند. منظور از کلمات کلیدی، عبارت‌هایی است که مردم برای جست‌و‌جوی یک محتوای خاص بیشتر به‌کار می‌برند. گوگل به‌خوبی این کلمات را می‌شناسد؛ چون هر کسی دنبال این کلمات باشد، سراغ آن‌ها را از گوگل می‌گیرد. در مطالعات اخیر مشخص شده که کلمات کلیدی مناسب می‌توانند تا 78درصد ترافیک جدید ایجاد کنند؛ بنابراین، بسیار مهم است که کلمات کلیدی مربوط به حوزه‌ی کاری سایت شما، در داخل سایت استفاده شده باشد.

تگ‌های عنوان و هدر: زمانی‌که شما کلمات کلیدی مناسبی پیدا کردید، باید این کلمات را در چارچوب‌های درستی قرار دهید تا گوگل بتواند آن‌ها را پیدا کند. عنوان و هدر صفحات راهنمایی خوبی برای گوگل هستند و گوگل از این تگ‌ها برای شناسایی محتوای صفحات و ایندکس‌گذاری استفاده می‌کند. در نتایج گوگل هم تگ عنوان یا همان تایتل، چیزی است که به‌صورت برجسته در SERP به کاربران نمایش داده می‌شود و نقش مهمی در انتخاب شدن صفحه‌ی شما بازی می‌کند.

توضیحات متا یا متادیسکریپشن: توضیح متا، شرح کوتاهی از محتواست که در داخل کدهای html صفحه‌ زندگی می‌کند. اگرچه این توضیحات در هیچ‌جای صفحه نمایش داده نمی‌شوند؛ در نتایج جست‌و‌جوی گوگل، برای معرفی صفحه به کاربر ارائه می‌شوند. این توضیحات کاملا جزء فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل محسوب نمی‌شود؛ ولی گوگل گاهی از آن‌ها برای جلو و عقب کردن نتایج استفاده می‌کند. متادیسکریپشن باعث می‌شود که نرخ کلیک سایت بالا برود و کاربران اطلاعات بیشتری درباره‌‌ی صفحه به‌دست آورند.

توضیحات تصویر یا alt-text: اگر تابه‌حال در گوگل به‌دنبال تصویر بوده‌اید، حتما متوجه شده‌اید که تصاویر هم مشمول قوانین سئو می‌شوند. گوگل به تصاویری از سایت‌ها که توضیحاتی در داخلشان قرار داشته باشد، بیشتر علاقمندند. هدف از توضیحات عکس دسترسی کاربران به صفحات از طریق تصاویر جست‌و‌جو شده، جایگزینی متن alt با تصویر درصورت بارگزاری نشدن آن و کمک به موتور جست‌و‌جو برای درک تصویر و ایندکس‌گذاری بهتر آن است.

ساختار آدرس سایت URL: شاید باور آن سخت باشد؛ ولی ساختار URL سایت شما جزء فاکتورهای رتبه بندی گوگل محسوب می‌شود. ساختارهای آدرس پیچیده و ترکیبی از کاراکترهای نامناسب، نمی‌تواند به‌ موتور جست‌و‌جو در فهم سایت کمک کند. اگر بخواهید یک ساختار آدرس خوب بسازید باید تا جای ممکن آن را مختصر کنید و کلمات کلیدی اصلی را در آن بگنجانید.

کیفیت اطلاعات: کیفیت اطلاعاتی که در سایت قرار می‌دهید هم از چشم تیزبین گوگل مخفی نخواهد ماند. گوگل همواره در تلاش است تا هرچه بهتر به کاربران در پیدا کردن مطلب مدنظر کمک کند و نتیجه‌ی این تلاش را هم داریم می‌بینیم؛ اما طرف دیگر ماجرا محتوای سایت‌هاست، این محتواها هم باید روز‌به‌روز بهتر شوند تا بتوانند ارزش خودشان را به گوگل نشان دهند. به‌روزرسانی کردن محتوای سایت و بهبود کیفیت آن، یکی از چیزهایی است که سایت را پیش گوگل ارزشمند نشان می‌دهد.

فاکتورهای رتبه‌بندی off-page

بک‌لینک‌ها: تنها زیرمجموعه‌ی فاکتورهای رتبه بندی گوگل off-page همین بک‌لینک‌ها هستند. منظور از بک‌لینک‌ها، لینک‌هایی از سایت شما هستن که در خارج از سایتتان و در سایت‌های دیگر قرار گرفته‌اند. گوگل از سال 1996 الگوریتم شناسایی این لینک‌ها را در برنامه‌ی خود اضافه کرد. تعداد و کیفیت بک‌لینک در ارزش‌گذاری گوگل خیلی نقش دارد. راه‌های مختلفی برای ایجاد بک‌لینک در سایت‌های دیگر وجود دارد که می‌توانید از آن برای گرفتن رتبه‌ی بالاتر در گوگل استفاده کنید.

ادامه مطالب را می توانید از این منبع مطالعه کنید.

Visits: 2