سبد خرید خالیست

قدرت ذهن خلاق

خلاصه ای از بخش های کتاب قدرت ذهن خلاق

قدرت ذهن خلاق کتابی است کاربردی و اثرگذار که نباید از دستش بدین پیشنهاد ما اینه که این کتاب در کتابخانه شما باشد تا از تجربیات و گفته های آن استفاده کنید.

نویسنده تونی بوزان | گروه نویسندگان خانه فرهنگ زیر نظر دکتر الهه طباطبایی

خلاقیت تنها ترسیم یک تصویر یا نواختن یک ساز نیست، خلاقیت می تواند بخشی از تصمیم گیری شما باشد. این کتاب سرشار از واقعیات، بازی ها و ابزاری است که به شما کمک می کند تا بیشتر از خلاقیت خود استفاده کنید. بنابراین شما می توانید:

  • روان شوید: با خلق ایده های جدید، سرعت تصمیم گیری خود را افزایش دهید.
  • انعطاف پذیر شوید: با استفاده از تواناییهای خود پدیده ها را از زوایای مختلف بنگرید و از تمام حواس برای خلق ایده های جدید استفاده کنید.
  • مبتکر باشید: نظرات و ایده های جدید و استثنایی ارائه دهید.
  • به توسعه بیندیشید: نظرات خود را گسترش دهید و محدودیتها را زیر پا بگذارید.

فهرست نقشه های ذهنی
خلاصه‌ای از نقشهٔ ذهنی فصل ۱:
در شاخه های اصلی آن، کلمات کلیدی و تصاویر را برای ایده های اصلی موجود در قدرت درک خلّاق، نشان می‌دهد.
خلاصه‌ای از نقشهٔ ذهنی فصل ۲: با یک تصویر مرکزی که تأکید بر نیمکرهٔ چپ و راست مغز دارد. شاخه های اصلی اختصاصات دو نیمکره را نشان می‌دهد و به راه هایی اشاره می‌کند و شما می‌توانید در آن از این اطلاعات استفاده کنید تا عمرتان را طولانی تر کنید.
خلاصه ای از نقشهٔ ذهنی فصل۳: این نقشهٔ، خودش را خلاصه می‌کند! نقشه در نقشه و اینک چرا نسبت به یادداشت برداری متداول، برتری دارد. همچنین چندین راه متعدد را نشان می‌دهد که می‌تواند برای بهبود مهارت های فکری و ماهیچه ای مغزتان سودمند باشد.
خلاصهٔ نقشهٔ ذهنی فصل ۵: این نقشه، مهارت های ذاتی و موسیقی شما را خلاصه می‌کند، بزرگترین موسیقیدانان در این فصل گنجاده شده اند و و نیز بعضی از راه های اصلی که در آن، ما می‌توانید درک خلاق موسیقی خود را اصلاح کنید و پرورش دهید.
خلاصهٔ نقشه ذهنی فصل ۶: این نقشه، شامل بزرگترین متفکّران است که در این فصل به شما معرفی می‌شوند، اطلاعات بیشتر در زمینه نیمکرهٔ چپ / راست مغز، معدن طلای ذهنتان و راه های بسیاری که بتوانید قدرت ابتکار خود را افزایش دهید.
خلاصه نقشهٔ ذهنی فصل ۷: این نقشه خلاصهٔ سه راه اصلی است که توسط آن بتوانید قابلیت انعطاف پذیری خلاق و نیز قدرت نیروی ابتکار خود را افزایش دهید. همچنین تمریناتی را در زمینه خلاقیت به شما ارائه می‌کند که به وسیله آن قدرت خود را در این زمینه گسترش دهید.
خلاصهٔ نقشه ذهنی فصل ۸ : در این فصل به شما قدرت شرکت پذیری شگفت‌آور مغزتان را نشان می‌دهد . این نقشه، ذهنتان را با جهان مقایسه می‌کند و بازی های بسیاری را نشان می‌دهد که بتوانید توسط آنها قدرت شرکت پذیری خود را افزایش دهید.
خلاصه نقشه های ذهنی فصل ۱۰: نقشه ذهنی جالبی است که در آن به خلّاقیت و زندگی از دید و ذهن خلّاق کودک می‌نگرد، هر شاخه یکی از خصوصیات استعدادهای اصلی کودک را خلاصه می‌کند.

فصل اول

مقدمه: آغاز سفر به خلاقیت

آیا شما انجام می‌دهید / آیا انجام دادید / آیا شما هستید / آیا انجام خواهید داد؟!
شما فکر می‌کنید تا چه اندازه خلّاق هستید؟ برای به دست آوردن چند تصویر (شاید تعجب آور) از خلاقیت خودتان، پرسش های زیر را بخوانید و به خود پاسخ دهید:
۱) آیا شما خیال پرداز هستید؟ بلی / خیر
۲) آیا شما برای خود، خانواده، یا دوستانتان صورت غذا تهیه می‌کنید یا غذا می‌پزید؟ بله / خیر
۳) آیا شما رنگ های پارچه و لوازم فرعی را مخلوط یا جور می‌کنید، لباس می‌خرید تا مدل منحصر به فرد خود را ایجاد کنید؟ بله / خیر
۴) انواع مختلف موسیقی را دوست دارید؟ بلی / خیر
۵) آیا هرگز با لذّت، نکات جالب زندگیتان را شامل زمان های خاص که با دوستان گذرانده اید، بزرگترین لحظات ورزشی، تعطیلات برجسته، «هر حادثه بد» مهم یا پیروزی در زندگیتان را به یاد می‌آورید؟ بلی / خیر
۶) آیا زمانی که کوچک بودید سؤال زیاد می پرسیدید؟ بلی / خیر
۷) آیا هنوز هم سؤال زیاد می پرسید؟ بلی / خیر
۸) آیا بعضی اوقات از پیچیدگی یا زیبایی چیزها تعجب می‌کنید و آرزو می‌کنید که کاش می‌توانستید کشف کنید که چطور عملی شده / ساخته شده / اتفاق افتاده / وارد زندگی شما شده است؟ بلی / خیر
۹) آیا تمایلات جنسی دارید؟ بلی / خیر
۱۰) آیا روزنامه، مجلّه یا کتاب هایی در منزلتان دارید که به خود قول داده بودید بخوانید امّا هنوز وقتی برای خواندنش پیدا نکرده اید؟ بلی / خیر
۱۱) آیا موارد دیگری در زندگیتان وجود دارد که به خودتان قول داده باشید که انجام دهید، اما هنوز زمانی برای انجامش پیدا نکرده اید؟ بلی / خیر
۱۲) آیا هنگام بهترین اجرای موسیقی، ورزش، بازیگری یا هنر، به وجد می‌آیید؟ بلی / خیر
۱۳) آیا به من «بله» می‌گفتید، اگر می توانستم عصای جادویی را حرکت دهم و ناگهان:

– شما به یک رقاص عالی، انعطاف پذیر و مناسب که قادر است در هر نوع رقصی موفق شود، تبدیل شوید؟ بلی / خیر
– صدایی به شما بدهم مطابق با خوانندهٔ مورد علاقه‌تان، بتوانید واقعاً هر آهنگی را بسته به رضایت خود و لذّت و شگفتی دیگران بخوانید؟ بلی / خیر
– شما را به هنرمند لایقی تبدیل کنم که می‌تواند نقاشی متحرک و منظره و پرتره بکشد و می‌تواند آنچنان عالی مجسمه سازی کند که حتی میکلانژ نیز خودش شما را به عنوان یکی از شاگردان با ارزشش به شمار آورد؟ بلی / خیر
– شما را تبدیل به قصّه‌گو یا لطیفه گویی کنم که بتوانید مردم را با داستان هایتان افسون و هیپنوتیسم کنید و آنها را به افرادی تبدیل کنید که در مقابل لطیفه های زیرکانه شما، نتوانند از خنده خودداری کنند؟! بلی / خیر
۱۴) آیا شما زنده هستید؟!!! بلی / خیر

اگر شما به بیش از نیمی از این سؤالات جواب مثبت داده اید، خلاق نامیده می‌شوید. اینکه تا چه حد خلاق هستید، در طی سفر به قدرت فهم خلاقیت، آگاه خواهید شد. اجازه بدهید برای راهنمایی شما، به چند سؤال که شاید کمی عجیب به‌نظر می‌آید، نگاهی بیندازیم:
– آیا روزنامه، مجلّه یا کتاب هایی در منزل دارید که به خودتان قول داده اید بخوانید امّا هنوز وقتی برای خواندنش پیدا نکرده اید ؟
بیش از ۹۵ درصد مردم پاسخ مثبت به این سؤال می‌دهند، فکر می‌کنند که در به تعویق انداختن امور، صرفاً خیلی خوب عمل می‌کنند! آنها همین طورند، امّا بسیار خلاق هم هستند!
در موردش فکر کنید، هر روز، برای هفته ها، ماه ها یا سال‌ها مغزشان جالب ترین بهانه ها را برای نپرداختن به مطالعه، خلق می‌کند. از اینکه خلّاقیت شان به انجام ندادن کاری هدایت شود، عملی نامربوط است، امٌا همچنان خلاقیتی استثنایی باقی می‌ماند، و منبع نیروی نامحدودی است که می‌تواند گاهی اوقات در طول زندگی به کار آید و ما را به این سؤال هدایت می‌کند:
آیا شما زنده هستید؟
جواب این سؤال تا حدّی واضح است، ولی حقیقتی عمیق و پر معنا را پنهان می‌کند. هر روز زندگیتان، اگر زنده باشید، مغز شگفت‌انگیز شما مجبور به خلق ده ها هزار فکر و عمل و راه حلّ مشکل می‌باشد که اگر این‌کار را نمی کرد، فرصتتان روی زمین تمام می‌شد. این حقیقت محض که زنده هستید، ثابت می‌کند که بسیار خلّاقید.
افزایش و رهایی درک خلاق و وسیع شما، به سادگی موضوعی است برای شناخت کارآیی و پیشرفت آن. این کتاب کوچک شما را راهنمایی می‌کند.

درک خلّاق چیست؟
درک خلّاق نمایانگر توانایی شما برای نیل به اندیشه ای نو، حل مشکلات از راه صحیح و یک سر و شانه بالاتر قرار گرفتن از دیگران در زمینه تصورات و رفتارتان می‌باشد. درک خلاق شما در برگیرندهٔ عواملی است که قابل آموختن و پیشروی است، تا به کمک آن خلاقیتتان را افزایش دهد.
قدرت درک خلاق، شما را به ترتیب با هریک از این عوامل آشنا می سازد، نشان می‌دهد که چگونه آنها را پرورانده و افزایش دهید. این عوامل شامل:
۱) نیمکرهٔ چپ / راست مغز: توانایی به کار گیری مهارت های مختلف هر دو بخش مغز شما.
۲) یادداشت / ترسیم ذهنی: توانایی «ترسیم افکار شما» با بیرون آوردن افکار از سرتان و انتقال آنها بر روی کاغذ، بدین ترتیب آنها را شکوفاتر می‌نمایید.
۳) فصاحت: سرعتی است که شما را قادر به خلق ایده های نو می‌کند. فصاحت، میزان خلّاقیت مفید شماست.
۴) انعطاف‌پذیری: توانایی ایجاد ایده های متفاوت و استفاده از راهبردهای باارزش برای انتقال یک نتیجه به نتیجه ای دیگر، انعطاف پذیری خلّاقتان را تشکیل می‌دهد. انعطاف پذیری، توانایی دیدن مسائل از زوایای مختلف، نگرش های متفاوت، درک مفاهیم و بازسازی آنها با روش هایی جدید و متحوّل کردن عقاید گذشته را شامل می‌شود.
همچنین توانایی شما را هنگام خلق ایده های نو، با استفاده از تمامی حواس دربر می‌گیرد.
۵) نوآوری: یکی از اصول درک خلاق و تفکّر خلّاق نوآوری است. نوآوری، نمایانگر خلق ایده هایی است که تنها متعلّق به شماست؛ غیر معمول، بی‌نظیر و غریب( خارج از مرکز).
6)رشد ایده ها: یک متفکّر خلّاق خوب، ایده ای اصلی را فرا گرفته و آن را در تمام جهان رشد، پرورش و گسترش می‌دهد و به‌طور کلّی تفکّر اصلی را استادانه می‌سازد.
۷) ارتباط: متفکّر خلاق از این حقیقت استفاده می‌کند که مغز آدمی، یک « ماشین ارتباط دهندهٔ عظیم» است و دارای علم درک مستقیم چگونگی کارکرد «این ماشین ارتباط دهنده» می‌باشد و شما با خواندن این کتاب دارای این قابلیت می گردید. متفکّران خلّاق برای پرورش تمامی قابلیّت هایشان، قادر به استفاده از این منبع لایتناهی می‌باشند.

نگرشی کامل بر قدرت درک خلّاق
این کتاب، نشان می‌دهد که چگونه قدرت خلّاق خود را در هر مرحله از سفرتان افزایش و توسعه دهید.
فصل های بعدی شامل موضوعات گردآوری شده و داستان های منحصر به فرد است که کیفیت مباحث را با نمونه ای نشان داده است.
همین‌طور تمرین‌های خاصی در جهت هوشمندتر شدن شما طراحی شده است. هر تمرین در عین حالی که مهارت درک خلّاق ویژهٔ طراحی شده را توسعه می‌دهد _ با تشکر از روش مغز که ماشین ارتباط دهندهٔ داخلی با وسعتی بی‌انتها می‌باشد _ ماهیچه های مغزی دیگر نواحی مهارت های درک خلاقتان را به طور همزمان پرورش می‌دهد.
همچنین این فصول درمورد نحوهٔ استفاده از نقشه های ذهنی جهت گسترش درک خلّاقتان توضیحاتی را ارائه می‌دهد و نمونه هایی از ابزار های افزایندهٔ خلاقیت فکری را به شما می‌دهد که عمر خود را صرف گسترش آنها کرده‌ام. نمودارها و توضیحات متعدّدی وجود دارد که از اصول خلاقیت، جهت کمک به پیشرفتتان استفاده می‌کند. در اینجا مروری بر قسمت های دیگر کتاب داریم.

فصل۲؛ استفاده از نیمکرهٔ چپ و راست سحر آمیز مغزتان
در این فصل شما را به سفری مافوق صوت بر بالای آسمان دست یافته های ۵۰ سال گذشته در مورد این جنبهٔ جذاب خلّاقیت، می‌برم. شما در مورد ماهیت درک خلّاق، بینش جدیدی می یابید، و چگونگی استفاده از این بینش ها را برای پرورش قابل ملاحظهٔ تفکّر خلاقتان یاد خواهید گرفت.

فصل۳؛ خلّاقیت بی انتها، ترسیم ذهن شما با نقشه های ذهنی
این فصل شما را با ابزار تفکّر خلّاق نهایی آشنا می‌سازد؛ نقشهٔ ذهنی. به شما نشان خواهم داد که چطور استاد استفاده از وسیله ای شوید که چاقوی نظامی سوئیسی برای مغز نامیده شده است.

فصل4؛ شما، هنرمندی خلّاق
چه کسی گفته است که شما نمی توانید نقّاشی بکشید؟ شما می‌توانید!
در اینجا به تحقیق این موضوع می‌پردازیم که چرا ۹۹ درصد مردم ادعا می‌کنند که نمی‌توانند نقّاشی کنند و اینکه چرا اشتباه می‌کنند. سپس دو هزار نفر از معلمین خبرهٔ‌ هنر را به شما معرفی می‌کنم: لئوناردو داوینچی و میکل آنژ هر کدام آنها با تلاش فراوان روی روش های ساده و موفقیت آمیز خلاقیت خود، کار کردند که شما می‌توانید با استفادهٔ از آنها، هنرمند درون خود را بیابید. ضمناً متوجه می‌شوید که تا کنون در زندگیتان میلیون‌ها شاهکار هنری خلق کرده اید که خودتان از آن بی خبرید.

فصل۵؛ شما، نوازندهٔ خلّاق
در رابطه با هنر، بسیاری از مردم می‌پندارند که آنها «دارای ذوق و هنری» نیستند و بیش از ۹۵ درصد ما متقاعد شدیم که نمی‌توانیم آوازی صحیح بخوانیم. این نگرش صحیح نمی‌باشد.
در این فصل، به شما توضیح خواهم داد که چرا این باور های غلط وجود دارند، چه‌طور می‌توانید به آنها مسلط شوید و چطور نوازندهٔ ذاتی خلّاق درونتان را آزاد کنید. می‌فهمید که در بیشتر طول عمرتان به نحو احسن آواز خوانده اید. درس هایی وجود دارد که تشویق شوید از پرندگان بیاموزید.

فصل۶؛ خلّاقیت سودمند؛ نیروی حجم و سرعت
خلّاقیت سودمند _ تعداد و صحّت ایده هایی است که می‌توانید در زمانی معین خلق کنید _ اصلی ترین عامل درک خلّاق، می‌باشد. در این فصل به شما نشان خواهم داد که چطور سودمندی خود را با پیروی از روشهای استفاده شده توسط بزرگترین نابغه های خلّاق، افزایش دهید.

فصل۷؛ انعطاف پذیری خلّاق و نیروی ابتکار
دلیل عمده ای که مردم در حرفهٔ خود دچار مشکل می‌شوند این است که یاد گرفته اند تنها به یک روش فکر کنند. این برای آنها به گودالی تبدیل شده است که بیرون آمدن از آن، برایشان مشکل است. در این فصل روش های نگرش با«دید جدید» را نشان می‌دهم. این دیدن مطالب از زوایای مختلف و نقطه‌نظرات معکوس و روش هایی که نابغه های متفکّر خلّاق بزرگ، از آنها برای ترویج نظریات متحول کنندهٔ دنیا استفاده کردند.
چند وقت به چند وقت می‌شنوید که مردم از نابغه خلّاق بزرگی صحبت می‌کنند که «یک نمونه»، «تک»، «بی‌نظیر» و غیر قابل مقایسه می‌باشد؟ این خاصیت یگانگی پایه‌ای برای تفکّر خلّاق می‌باشد. اثبات خواهم کرد که شما هم اکنون بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید، بی‌نظیرید، و راه هایی جهت پیشرفت نیروی ابتکارتان نشان می‌دهم که شما و دوستانتان را شگفت‌زده خواهد کرد.

فصل ۸؛ مغز شما: ماشین ارتباط دهندهٔ نهایی، فکر وسیع و حاکی از امیدواری
درک خلّاق بر پایهٔ توانایی شما در ایجاد ارتباط بین چندین ایده و فکر متفاوت می‌باشد، میانگین متوسط مردم، ارتباطی کمتر از حدّ امکان ایجاد می‌کنند.
در این فصل شما را به بازی ارتباط دهندهٔ جذابی جلب می‌کنم، همانطور که بازی پیش می‌رود، به طور افزاینده ای متوجه راه های جدیدی می‌شوید که قدرت ارتباطی‌تان را پرورش می‌دهد و مطالب شگفت انگیزی را در مورد توانایی ایجاد ارتباطات در مغزتان کشف می‌کنید.

فصل۹؛ شما و شکسپیر، همچنین اشعار
برای بسیاری از مردم، ادبیات، مانند نقّاشی و موسیقی، «هنر خاصی» می‌باشد که فقط منحصر به معدود افرادی است با امتیاز فوق‌العاده این ایده ای غلط و واهی است. در فصل ۹ شما را به روح ادبیتان برمی‌گردانم، با نشان دادن اینکه چه‌طور می‌توانید از درس هایی که تاکنون از قدرت درک خلّاق گرفته‌اید برای ارائه اشعارتان استفاده کنید.

فصل ۱۰؛ تنها کودکی
چرا بچه ها در یادگیری بهترین و سریع ترین هستند؟ چرا آنها بیش از بزرگتر ها خلّاق به نظر می‌رسند؟ چرا بسیاری از هنرمندان بزرگ مانند پیکاسو، سعی در «برگشت» به دوران کودکی خود را دارند؟
در این فصل به تمام سؤالات پاسخ خواهم داد، نشان خواهم داد که نبوغ خلّاق کودکی را در خود بازیابی کنید.
«««
در سراسر«قدرت درک خلّاق» راهنمای مخصوص دیگری هم خواهید داشت: لئوناردو داوینچی که وی را به‌عنوان نابغهٔ خلّاق بزرگ آخرین میلنیوم ذکر کرده اند!

11

فصل دوم

استفاده از معجزهٔ نیمکرهٔ چپ و راست مغز

در این فصل، در مورد کیفیت هنر نیمکرهٔ چپ و راست مغز شما اطلاعاتی داده می‌شود، اینکه چطور می‌توانید این دو قسمت را جهت افزایش قدرت خلاقیت، با هم ترکیب کنید.
می‌خواهیم روی مطالعات انجام شده طی ۵۰ سال گذشته روی مغز، پروازی با سرعت مافوق صوت انجام دهیم.
سفر از آزمایشگاه پروفسور «راجر اسپری» در کالیفرنیا آغاز می‌شود، شرح تحقیقی است که وی را برندهٔ جایزهٔ نوبل سال ۱۹۸۱ کرد و به طور شگفت انگیزی، شما را از استعدادهای خلاق پنهانیتان که منتظر است توسط شما رها شود، آگاه کند.

در سال ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، پروفسور اسپرسی کارکرد امواج مغزی را بررسی کرد. برای اکتشاف فعالیت های فکری متفاوت و اثرشان روی امواج مغزی، اسپری و همکارانش از داوطلبین خواستند که عملکرد های ذهنی متفاوتی را اجرا کنند، از جمع و ضرب اعداد در سرشان تا خواندن شعر، بازگویی مجدد خط‌های حفظ شده، سروصدا کردن، تماشای رنگ‌های متفاوت، کشیدن مکعب و تجزیه و تحلیل مشکلات و رؤیاپردازی.
اسپری پیش بینی کرده بود که ممکن است امواج مغزی تا حدی، با فعالیت های متفاوت، متفاوت باشند و درست پیش بینی کرده بود. چیزی را که او پیش بینی نکرده بود _ و این یافته ها تا ابد روش تفکر ما را دربارهٔ استعداد نهان مغز بشر و قابلیت تفکر خلاق، تغییر داد_ تحول شگفت‌انگیز زیر بود.
به طور متوسط، مغز فعالیت های خود را به صورت واضح به فعالیت های نیمکرهٔ چپ(کورتکس چپ) و نیمکرهٔ راست (کورتکس راست) تقسم می‌کند. این تحقیقی است که به عنوان تحقیق «نیمکرهٔ چپ / راست مغز» متداول گردید. تقسیم فوق بدین شکل بود:
نیمکرهٔ راست نیمکرهٔ چپ
ریتم(آهنگ) کلمات
آگاهی فضایی منطق
ابعاد اعداد
تصور توالی
رویا پردازی حالت طولی
رنگ تجزیه و تحلیل
آگاهی روحانی فهرست ها

اسپری همچنین کشف کرد که هر زمانی که کورتکس راست فعال می‌شد، نیمکرهٔ چپ، به وضعیت استراحت نسبی تمایل پیدا می‌کرد.
متشابها هنگامی که کورتکس چپ فعال می‌شد، نیمکرهٔ راست، آرام تر و آسوده تر می‌شد. بنابراین، واقعا جای شگفتی بود (مانند نور امیدی) هر مغزی که در این آزمایش امواج مغزی شرکت داشت، تمامی مهارت های کورتکسی را در عملکردی مناسب، نشان می‌داد.
از طرف دیگر، از نظر فیزیکی و از نظر وضع فیزیولوژیکی و پتانسیلی، همه افراد دارای یک میزان زیاد حجم فکری، و قدرت ها و مهارت های خلاقانه بودند که به‌طور واضح فقط از قسمتی از آن استفاده

Visits: 36